مقالات

انواع مختلف پیش عمل آوری ها برای رنگ های پودری (بخش دوم)

انواع مختلف پیش عمل آوری ها برای رنگ های پودری (بخش دوم)

مرحله فعالسازی

آماده سازی سطح برای پذیرش بهترین نتایج در محصول احتمالا مستلزم نوعی ماده فعالساز است. اساسا، ماده فعالساز اعمال می شود، سطح را به میزان pH خاصی می رساند، و آنگاه در آن میزان pH متوقف می شود. انجام این کار یک سطحی را بوجود می آورد که آماده پذیرش لایه بعدی آماده سازی است.

مرحله فسفات روی

ما این مرحله را مرحله فسفات روی می نامیم، چرا که فسفات روی یک روکش کاری تبدیل شیمیایی عالی بسیار شناخته شده است ولیکن همچنین ممکن است فسفات روی یا زیرکونیوم هم باشد که باز یک کار خوب و حفاظت کننده خواهد بود. آنچه این مرحله انجام می دهد، بدون هیچ گونه تعجبی، یک لایه فسفات روی را بر روی بستر بوجود می آورد. این نوع شبیه قرار دادن یک مانع محافظتی است که از خوردگی و اکسیداسیون فلز جلوگیری خواهد کرد و عمر طولانی تری به آن خواهد داد. وقتی روکش تبدیل شیمیایی اجرا گردید، مرحله آبکشی دیگری لازم است که دقیقا مانند مرحله آبکشی قبلی اجرا می شود.

افزودن هر نوعی از مرحله فسفات به عملیات مرحله بندی شده پیش عمل آوری خود به معنای تقویت خصوصیات عملکرد و کیفیت کار شما برای مشتری است. کاری که خوب انجام شده باشد کاری است که درست انجام شده باشد.

حال به قسمت بعدی می پردازیم:

مرحله درزگیری

درزگیری کمک می کند تا رنگ به سطح بچسبد که به معنای کیفیت بالاتر روکش در محصول نهایی چه در آغاز خط تولید و چه در پایان آن است.

چندین نوع درزگیر از جمله درزگیر کرومی و غیرکورمی و خشک کن در محل وجود دارد. این انواع درزگیر باعث می شود که یک عملکرد قوی تری با مقاومت به خوردگی به دست آید – که یک کیفیت ضروری برای هر گونه بسترهایی است که قرار است در معرض عناصر دیگر قرار گیرند. باید گفت که کروم فوق العاده مخاطره آمیز است و کار با آن خطرناک است. تجهیزات و آموزش تخصصی برای کار با کروم مورد نیاز است. در برخی ایالات امریکا، استفاده از کروم ممنوع شده است.

نکته مهم: در پایان این مرحله، می خواهیم آبکشی دیگری را انجام دهید، ولیکن باید یک آبکشی از نوع RO یا DI باشد – بدان معنا که هیچ گونه کلریدها یا فلوریدها در آب نباید وجود داشته باشد.

کوره خشک کن

مرحله نهایی صرفا خشک سازی قطعه است. این مرحله ممکن است بدیهی به نظر برسد ولیکن فوق العاده اهمیت دارد. بستری که به تازگی آماده سازی شده است باید خشک شود در غیراینصورت پودر به درستی اعمال نمی شود. یک کوره خشک کن اساسا به سرعت رطوبت باقیمانده را روی قطعه که مربوط به آخرین آبکشی است، هرچه رطوبت به مدت طولانی تری روی قطعه باقی بماند، بیشتر مستعد به تشکیل لایه ای از زنگ زدگی فوری (flash rust)  خواهد بود. خشک سازی فوری قطعه باعث کاهش این احتمال می شود و همچنین تا اندازه ای قطعه را گرم کرده و آماده برای عملیات پودر می نماید. واضح است که عملیات 8 مرحله ای که قبلا بررسی کرده ایم یک اقدام مهم و یک فرایند خط تولید خودکار است، که الزامات هزینه، فضا، تصفیه آب و تعمیر و نگهداری را با خود به همراه می آورد. برای خطوط تولید با حجم بالا با وجود پیوستگی پیش عمل آوری و عملکرد خوردگی بالا، و ضمانت ها، این فرایند پیش عمل آوری چندمرحله ای نتایجی عالی را به ارمغان خواهد داشت.

ولیکن هر متخصص رنگ کاری نیاز دارد یا می خواهد که این مرحله را در پیش عمل آوری به نصف برساند. خوشبختانه تهیه کنندگان پیش عمل آوری یک مجموعه سیستم های افشانه کوچکتری را ساخته اند که باز نتایج عالی را عرضه می کنند.

یک راه دیگر می تواند چرخه کوتاهتری داشته باشد که مراحل ذیل را دنبال می کند:

1-تمیزکننده افشانه

2-ماده فعالساز فسفاته (این ماده مراحل فعالسازی و فسفات روی را در یک مرحله با هم ادغام می کند)

3-آبکشی

4-خشک کردن

یا یک چرخه کوتاهتر باز از روش «همه با هم» استفاده می کند که در آن از تجهیزات سبک «مدل سمپاش دستی» استفاده می کنند (مانند محلول های افشانه علف کش که در فروشگاه های ابزارآلات مشاهده کرده اید) و شامل موارد ذیل است:

1-تمیزکاری افشانه/فعالسازی/فسفات (تهیه کننده پیش عمل آوری راه حل را فراهم می کند و تجهیزات آنرا به یک پیش عمل آوری یک مرحله ای تبدیل می کند)

2-آبکشی

3-خشک کردن

هر دوی این دو گزینه ها که برای خطوط تولید حجم پایین تر خوب هستند، همچنان یک عملیات پیش عمل آوری خوبی را بوجود می آورند و همچنان عملکرد خوردگی عالی را در مقایسه با فلزات عمل آوری نشده فراهم می کنند. البته، همیشه پیروی از توصیه های تهیه کننده پیش عمل آوری اهمیت دارد، و باز اطمینان حاصل کنید که فرایند کاملا به حالت پیوسته انجام می شود. شما نمی توانید در وسط عملیات آنرا رها کنید و بعدا به آن برگردید. واضح است که این روش فایده ای ندارد.

این گزینه های پیش عمل آوری شیمیایی معمولا برای بسترهای آلومینیوم مناسب هستند. پیش عمل آوری فولاد گرایش به پیروی از پیش عمل آوری مکانیکی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.