مقالات

تحولات و مسیر حرکتی رنگ های پودری

تحولات و مسیر حرکتی رنگ های پودری

سوال: ما در حال استفاده از رنگ پودری برای افزایش کیفیت محصولات خود هستیم و می­خواهیم بدانیم که مسیر حرکتی این رنگ­ها به چه صورت است؟

پاسخ: رنگ­های پودر دارای الزامات کیفیتی بسیار سخت هستند و منجر به تک سازی گسترده­تر و افزایش فشار هزینه می­شوند. از طریق بهینه سازی فرآیندها می­توان توازن را در آن ایجاد نمود.

استفاده از لعاب­ های پودری یکی از روش­های سازگار با محیط زیست است که سبب صرفه جویی در مصرف منابع در زمینه فناوری پوشش­های صنعتی می­شود. در نتیجه از گذشته تا کنون از رنگ­های پودری در بسیاری از کاربردهای صنعتی، معماری، ساخت مبلمان و لوازم خانگی، صنعت خودرو، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، و همچنین کالاهای مصرفی استفاده شده است. شرکت­های ارائه کننده رنگ­های پوششی و شرکت­هایی که مسئول پوشش رنگی تجهیزات داخل خانه هستند، با توجه به افزایش تقاضا در مورد کیفیت رنگ­های پودری، مصرف مواد و انرژی، و تک سازی و بهره وری، با چالش­هایی در زمینه بهینه­ سازی فرآیندهای خود روبرو هستند. دیجیتالی شدن و استفاده از شبکه هوشمند در فرآیندها بسیار مناسب است.

معمولا هنگام ساخت قطعات، استفاده از فناوری ساخت در مرکز توجه قرار دارد – که اغلب در آن کیفیت سطح و محافظت در برابر خوردگی نادیده گرفته می­شود. اما استفاده از فناوری ساخت باعث تلاش غیرضروری و هزینه های اضافی می­شود. بنابراین باید توجه ویژه ای به سوراخ­ها، گودافتادگی­، لبه­ های کاذب، شکاف­های باریک، شیارها، سطح مقطع تبدیل، شعاع تبدیل کوچک در برش­ها و موارد مشابه داشت. به طور خاص، در مورد قطعات ساخته شده از ورق فلز، حتی گرد کردن لبه­ ها می­تواند باعث افزایش محافظت در برابر خوردگی در این مناطق حساس شود. مواد پوششی به مقدار بیشتری به لبه ­های گرد در مقایسه با لبه­ های تیز و گرد نشده متصل می­شوند.

زیرآیندهای فلزی مانند فولاد، فولاد گالوانیزه و آلومینیوم به کمک فرآیندهای شیمیایی مرطوب و مواد تمیز کننده­ای که مطابق با مواد و آلودگی­ها هستند تمیز می­شوند. به منظور تمیز کردن موثر، بسته به نوع آلودگی از روش­های خشک مختلفی همچون جت برف دی اکسید کربن، پلاسما، و لیزر استفاده می­شود. در مواردی که نیاز به پیش آماده­سازی زیرآیندهای فلزی وجود داشته باشد، از سیستم­های نانو سرامیکی (که با انواع فلزات سازگار هستند) استفاده می­شود. این گزینه­ ها به عنوان جایگزینی برای فسفاته کردن آهن و روی است که سبب ارائه مزایای اقتصادی، زیست محیطی و مهندسی فرآیند می­شود. محافظت در برابر خوردگی ایجاد شده در این حالت مشابه با حالت استفاده از فسفات روی است و یا حتی ممکن است بیشتر از آن نیز باشد.

سیستم­های لعابی پودری جدید و پیشرفته دارای سختگیرانه ­ترین الزامات برای محافظت در برابر خوردگی، نوشتار ناپذیری، اثرات فلزی، بازتاب حرارتی، مقاومت در برابر تابش ماورا بنفش، فرسایش در برابر هوا، پوشش­های دمای پایین، مقاومت در برابر خراش، یا ویژگی­های ضد میکروبی هستند. لعاب­های پودری فلزی جدید نه تنها – فقط با یک لایه – سبب ایجاد ظاهری مشابه با سطح پوشیده شده با رنگ مایع می­شود، بلکه سبب ایجاد اثراتی می­شوند که از تمام زوایا قابل مشاهده هستند. از لعاب­های پودری برای سطوح مات و تیره که کاربرد زیادی در معماری و همچنین خودروسازی، وسایل ورزشی و مبلمان دارند، استفاده می­شود. همچنین این لعاب­ها می­توانند سبب ایجاد براقیت پایدار در دماهای پخت مختلف و در ضخامت­های زیرآیند مختلف شوند.

زیرآیندهای آلی فلزی دارای اثر یونیزاسیون هستند. لعاب­های پودری نیز دارای اثرات ضد میکروبی پایدار در برابر باکتری­ها، ویروس­ها، قارچ­ها، و جلبک­ها هستند. با استفاده از سیستم­های لعابی پودری در دمای پایین می­توان سبب صرفه جویی در انرژی و افزایش توان عملیاتی به دلیل کوتاه شدن زمان شبکه ای شدن شد. این سیستم­های لعابی پودری بسته به فرمولاسیون و کاربرد در دمای 120 درجه سانتیگراد (کاربردهای داخلی) یا 140 درجه سانتیگراد (کاربردهای بیرونی) شبکه­ای می­شوند. مقدار استفاده از رنگ­های پودری بسیار نازک به دلیل کاهش ضخامت لایه، بسیار کاهش خواهد یافت.

محلول­های پودر در پودر به دلیل بهره وری انرژی و مقاومت زیاد در برابر خوردگی و همچنین مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و فرسایش در برابر هوا، تقاضای زیادی دارند (مثل استفاده در قطعات ماشین آلات ساختمانی و کشاورزی، استفاده در تجهیزات فضای باز و معماری). این محلول­ها سبب پوشش بدون نیاز به شبکه­ ای شدن با انرژی زیاد می­شوند.

فرآیند رنگ پودری درون قالب  (PIMC) سبب حذف مراحل فرآیند و افزایش کیفیت می­شود. از این فناوری در ساخت کابین­ های توزیع و کابین های برق به کمک ترکیبات قالب گیری ورقه­ای (SMC) (مثل ترکیبات قالب گیری صفحه مانند و ترکیبات قالب گیری خمیر مانند ساخته شده از رزین­های فعال و الیاف شیشه­ ای گرماست) استفاده می­شود. لعاب پودری، که برای کاربردهای خاص ایجاد شده­ است، دارای مقاومت عالی در برابر فرسایش در برابر هوا و خراش، نوشتارناپذیری بالا، و مقاومت بسیار خوب در برابر مواد تمیز کننده قوی، و محلول­های سوزآور هستند.

فناوری نیازمند راه­های موثر و نتایج با کیفیت بالا است. شرکت­هایی که پوشش رنگی طیف گسترده ­ای از قطعات را انجام می­دهند، نیاز به انعطاف پذیری بالایی دارند. اتاقک ­های رنگ­های پودری دستی می­توانند راه حل خوبی برای ارائه انعطاف پذیری با حداقل هزینه باشند. این اتاقک­ها علاوه بر ارگونومی خوب دارای تمیز کردن آسان، نور مناسب و تهویه مطلوب هستند. این کار به کمک اسلحه­ های پودری انجام می­شود که سبب رنگپوشی پایدار و کنترل فرآیند برای استفاده دقیق از پودر، و همچنین صرفه جویی در پودر می­شود. همچنین تغییر سریع رنگ ضروری است.

استفاده از راه­های جدید در مراکز رنگ پودری سبب خودکار و بسته شدن فرایندهای تولید پودر، انتقال آن، تعیین مقدار آن، و تغییر رنگ آن شده است. این رویکرد یکپارچه سبب افزایش بهره وری و همچنین حفظ استانداردهای کیفیت بالا و عملکرد ساده شده است. استفاده از سیستم بازیابی پودر و اسلحه­ های پودری به همراه یک اتاقک رنگ پودری خودکار، سبب امکان راه اندازی سیستم رنگ پودری خودکار می­شود.

اتاقک رنگ پودری خودکار بسته به کاربرد مورد نظر، مجهز به تجهیزات بالابر یا روبات است. استفاده از اسکنر لیزر کانتور پویا سبب بهبود کارکرد سیستم می­شود. این سیستم حتی اجسام دارای شکل بسیار پیچیده را تشخیص می­دهد و اسلحه پودری خود را به گونه ­ای هدایت می­کند که سبب ایجاد پوشش با کیفیت بالا برای اجزای پیچیده شود. اسکنر لیزری با دقت زیاد، نقشه کانتور جسم را بدست می­آورد. وجود یک کنترل کننده همراه با نرم افزار سه بعدی، سبب نقشه برداری خودکار از شکل جسم می­شود. سپس متناسب با آن پارامترهای پوشش تنظیم می­شوند و محورهای اسلحه پودری به صورت جداگانه در موقعیت خود قرار می­گیرند. این کار سبب ایجاد نتایج پوشش بسیار عالی برای اشکال پیچیده، حتی در قسمت بست­های نازک یا برجستگی­ ها می­شود، و نیاز به پوشش رنگی دستی را به حداقل می­رساند.

استفاده از نرم افزارهای هوشمند سبب مصرف هدفمند و اقتصادی پودر رنگی شده و سبب پوشش دهی مناسب با استفاده از مقادیر کمی از پودر می­شوند. استفاده از یک کنترل کننده جدید و هوشمند برای ربات­های رنگ کننده می­تواند سبب تنظیم ربات­ها برای پوشش رنگ قطعه­ ها شود. این راه حل ابتکاری سبب ترکیب کردن ربات­های مدرن با درک و انعطاف پذیری انسان می­شوند. این کار نیاز به برنامه نویسی را از بین می­برد و سبب می­شود قطعه جدید توسط یک کارگر باتجربه و به کمک کنترل دستی از راه دور در محل پردازش شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.