مقالات

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش نهم

اندازه گیری مقاومت چسبندگی

چالش های اندازه گیری

برای اندازه گیری دقیق مقاومت کشش مستقیم پوشش ها با مقاومت پیوستگی متغیر لایه های مرتبط

راه های اندازه گیری مقاومت چسبندگی

دستگاه تست مقاومت چسبندگی PosiTest AT ، همراه با انتخاب مناسب اندازه دالی ، یک اپراتور را قادر می سازد مقاومت پیوستگی بیشتر انواع پوشش های اعمال شده به هر سطح صلب را به طور دقیق اندازه گیری کند. کشش مورد انتظار مقاومت چسبندگی کششی و استانداردهای صنعت دو عامل اصلی در تعیین ابزار صحیح هستند.
مدل PosiTest AT برای اندازه گیری مقاومت کشش تا 3000 psi (20 مگاپاسکال) با دالی های 20 میلی متری که معمولاً برای اندازه گیری پوشش ها روی فلز، چوب و پلاستیک استفاده می شود، طراحی شده است. در دو مدل موجود است: دستی یا اتوماتیک.

وسایل اندازه گیری چسبندگی رنگ پودری

در صورت نیاز به استفاده برای مقاومت کشش بالاتر ، می توان از دستگاه PosiTest AT با دالی هایی با اندازه سفارشی استفاده کرد. به عنوان مثال ، یک دالی 14 میلی متری دو برابر مقاومت کشش یک دالی 20 میلی متری را فراهم می کند. دستگاه PosiTest AT با دالی های 14 میلی متری می تواند مقاومت کششی تا 6000 psi (40 مگاپاسکال) را بدست آورد. به همین ترتیب ، یک دالی 10 میلی متر تقریباً چهار برابر مقاومت کشش یک دالی 20 میلی متر را فراهم می کند. دستگاه PosiTest AT با دالی های 10 میلی متری می تواند تا 10000 psi (70 MPa) را اندازه گیری کند. وقتی از دالی های استاندارد 20 میلی متری استفاده می شود، دستگاه PosiTest AT طوری طراحی شده است که حداکثر 3000 psi (20 مگاپاسکال) را فراهم می کند. وقتی که دالی های سفارشی استفاده می شوند، اپراتور به سادگی اندازه دالی را انتخاب می کند و دستگاه به طور خودکار مقاومت چسبندگی واقعی را محاسبه می کند و نمایش می دهد. دالی های 10 ، 14 ، 20 و 50 میلی متری که معمولاً توسط DeFelsko ارائه می شوند در شکل زیر نشان داده شده است.

وسیله اندازه گیری چسبندگی رنگ پودری

دستگاهPosiTest AT با کیت جانبی 50 میلی متری برای اندازه گیری مقاومت کششی کمتر از 500 psi (3.5 مگاپاسکال) مانند پوشش روی بتن ایده آل است. کیت جانبی شامل دالی های 50 میلی متری است که بیشتر مشخصاتش استاندارد است و شامل آزمایش مقاومت کشش مستقیم پوشش ها روی بتن است. هنگام آزمایش بر روی بتن ، خرابی های معمول به بتن چسبیده است ، نه بین پوشش و بتن. با برش مناسب اطراف دالی، می توان از این ابزار برای اندازه گیری مقاومت کششی بتن بدون پوشش و همچنین رفع عیوب بتن استفاده کرد.
PosiTest AT با کیت لوازم جانبی 50 میلی متری اختیاری برای اندازه گیری مقاومت کششی کمتر از 500 psi (3.5 مگاپاسکال) مانند پوشش روی بتن ایده آل است. کیت لوازم جانبی شامل عروسک های 50 میلی متری است که در بیشتر مشخصات استاندارد است که شامل آزمایش مقاومت باند کششی پوشش ها روی بتن است. هنگام آزمایش بر روی بتن ، خرابی های معمولی در بتن منسجم است ، نه بین پوشش و بتن. با برش مناسب در اطراف دالی ، می توان از این ابزار برای اندازه گیری مقاومت کششی بتن بدون روکش و همچنین تعمیرات بتن استفاده کرد.

پیشینه آزمایش چسبندگی

آزمایش چسبندگی چیست

آزمایش چسبندگی (پول-آف) اندازه گیری مقاومت یک پوشش در برابر جداسازی از یک سطح هنگام اعمال نیروی کششی عمودی است. سطوح معمولاً شامل فلزات، پلاستیک ها، بتن، چوب و شیشه هستند. پوشش ها، لایه های پرداخت و روکش ها بسیار متفاوتند و شامل لایه های رنگی، پوشش پودری، اشعه ماورا بنفش، سرامیک، اپوکسی، قیر (لعاب قیر، روکش آسفالت) ، رزین ترموپلاستیک (پلی اتیلن ، وینیل و پلاستیول)، لمینت، لاک الکل، رزین های مخصوص (اورتان، فلوروکربن، فنولیک و پلی استر)، الاستومری و مواد غیرآلی (شیشه، روی و سرب).
معیارهای قبول/ رد مخصوص صنعت یا به صورت کاربردی بسیار کمی وجود دارد که در استاندارد تعریف شده باشد. نتایج آزمایش چسبندگی اغلب توسط طرف های مربوطه از پیش تعیین شده اند. بسته به دقت و تکرارپذیری تجهیزات درگیر، تغییرات زیادی بین تولیدکنندگان و تجهیزات مختلف مشاهده شده است. برای به حداقل رساندن این تغییرات نامطلوب، استفاده از یک دستگاه تست چسبندگی که نیروهای برشی را به حداقل می رساند (نیروهایی که به موازات عمود بر پوشش قرار می گیرند) بسیار مهم است. سری PosiTest AT به طور خاص برای این منظور طراحی شده است. این دستگاه دارای ویژگی خودتراز است که از یک سر دالی مفصلی کروی استفاده می کند، طوری که همیشه توسط یک حلقه از یاطاقان کوچک در محرک به صورت افقی کشیده می شود.

چرا آزمایش چسبندگی ؟

آزمایش چسبندگی ممکن است برای کنترل کیفیت انجام شود، اما به طور معمول بابت رعایت استانداردهای صنعت و مشخصات مدنظر مشتری استفاده می گردد. بسته به کاربرد، نیاز ویژه برای حفظ چسبندگی قوی متفاوت است. کاربردهای پوشش دهی ممکن است از محصولات مصرفی تا پروژه های بزرگ ساخت و ساز باشد، اما یک عامل مشترک این است که نقص در چسبندگی می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. نقص چسبندگی متداول در صنعت خودرو شامل از بین رفتن رنگ در یک مدل خاص از مینی ون است. مشکلی شایع که علت آن درنهایت به پریمر اسپری استفاده شده نسبت داده شد. پریمر ور آمده و باعث پوسته شدن رنگ در اثر تماس با گرما و تابش مستقیم نور خورشید می شود. از طریق ترکیب چرخه عمر و آزمایش محیطی با آزمایش چسبندگی می توان از زیر سوال رفتن ضمانت و اعتبار جلوگیری کرد.

بررسی وضعیت چسبندگی رنگ پودری بر روی محصول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.