مقالات

افشانه رنگهای متالیک با روکش های پودری: آنچه لازم است بدانید

افشانه رنگهای متالیک با روکش های پودری آنچه لازم است بدانید 1

رنگهای متالیک از جمله رنگ های پودری هستند که دارای جلوه ویژه متالیک یا تلالو افزوده به آنها هستند. این رنگدانه های متالیک معمولا از نوع پوسته آلومینیوم یا میکا هستند و ممکن است رنگ و اندازه های مختلفی داشته باشند. انواعی وجود دارند که آشکارا خیلی براق یا پرزرق و برق هستند، سایر موارد سوسوزننده هستند، و برخی هم دارای جلوه های ویژه تلالو ظریفتری هستند. بنابراین در این مقاله راهنما، ما باید ذکر کنیم که درباره رنگ هایی که ظاهر فلزی دارند صحبت نمی کنیم – آنچه درباره اش صحبت می کنیم رنگ های متالیکی هستند که دارای جلوه های ویژه تلالو می باشند.

حال، دو نوع اصلی رنگ متالیک وجود دارد: یکی پیوندی و دیگری غیرپیوندی. هر دو نوع رنگ متالیک قادر به داشتن جلوه های ویژه تلالو هستند. تفاوت آنها در روش ساخت آنهاست.

رنگهای پیوندی

رنگهای متالیک پیوندی روکش هایی هستند که در آن رنگدانه هایی با جلوه های ویژه (پوسته های متالیک یا میکا) به ذرات رنگ پودری می چسبند. انجام این کار یک عملیات یکنواخت تر را بوجود می آورد برعکس رنگ خشک مخلوط/غیرپیوندی و باعث می شود که یک عملیات خیلی بهتری هنگام بازیابی انجام شود.

ممکن است بپرسید که رنگهای متالیک پیوندی چگونه بدست می آیند؟ خوب یک روکش رنگ متالیک پیوندی با حرارت دهی رنگ پودری تا نقطه ای که خارج روکش تا اندازه ای چسبناک شود، ساخته می شود. رنگدانه های متالیک سپس اضافه می شوند و به ذرات رنگ پودری خواهند چسبید. بفرمایید!

در روکش های شرکت IFS، ما باز یک فرایند ویژه هنگام پیوند رنگ های AAMA 2605 داریم تا تضمین شود که به تمامیت فرایند عمل آوری پوسته های آلومینیوم صدمه نمی زنیم.

مزایا

رنگهای متالیک پودری یک ظاهر واقعاً منحصر به فردی را به قطعه مزبور می بخشند. عموما، استفاده از رنگهای متالیکی پیوندی در مقایسه با نوع غیرپیوندی آسان تر است چرا که پراکنش افشانه نسبت به رنگهای متالیک غیرپیوندی به حالت بسیار هموارتری است. این امر منجر به یک عملیات روکش هموارتر و یک رنگ تمیزتر و یکنواخت تری می شود.

ولیکن …

معایب

بدلیل فرایندهای اضافی که رنگهای متالیک پیوندی طی می کنند، معمولا گرانتر از رنگهای متالیک غیرپیوندی هستند. با اینحال در طولانی مدت، رنگهای متالیک پیوندی ممکن است ارزش این هزینه اضافی را داشته باشند. همچنین مسئله این است که نمی تواند مقدار اندکی از رنگهای متالیک پیوندی را خریداری کنید. بدلیل ماشین آلات و فرایندهایی که رنگ متالیک را به رنگدانه پیوند می دهند، صرفا برای کارخانجات عملی نیست که یک دسته تولیدی از محصول را کمتر از یک اندازه خاصی تولید کنند.

رنگهای متالیک غیرپیوندی

همانگونه که ممکن است از نامشان حدس بزنید، رنگهای متالیک غیرپیوندی پودرهایی هستند که فرایند پیوند را طی نمی کنند. به جای آن، پوسته های متالیک و پودر از یک مرحله که اساسا یک مخلوط کن است عبور می کنند. محصول به اطراف می چرخد و بسته بندی می شود. این فرایند برخلاف نوعی که برای ساخت رنگهای متالیک پیوندی استفاده می شود، ساده تر و سریعتر و ارزان تر است. با اینکه این فرایند ایده آل به نظر می رسد، بیایید ابتدا مزایا و معایب را مرور کنیم.

مزیت ها

چون رنگهای متالیک غیرپیوندی از یک فرایند پیوندی عبور نمی کنند، می توان آنها را در دسته های تولیدی کوچکتری در مقایسه با رنگهای متالیک پیوندی خریداری کرد. به همین دلیل، همچنین خیلی ارزانتر از رنگهای متالیک پیوندی هستند و سفارش شما ممکن است اغلب سریعتر به شما تحویل داده شود.

ولیکن معایبی هم دارد.

معایب

رنگهای متالیک غیرپیوندی نیازمند توجه بیشتری به جزئیات هنگام بکارگیری، مانند افشانه بستر یا تمیزکاری تجهیزات، می باشند. چون ذرات متالیک و پودر به یکدیگر پیوند ندارند، ممکن است رسیدن به یک روکش متالیک هموار و یکنواخت خیلی دشوارتر باشد. ذرات تلالو می تواند به سمت حاشیه کشیده شود یا اینکه بطور غیریکنواخت روی قطعه بدون روکش پراکنش یابد.

نکته مهم: هنگام افشانه سازی رنگهای متالیک، ما توصیه می کنیم از یک قیف سیال سازی برای تغذیه افشانه صورت گیرد – و از جعبه تغذیه در صورت امکان اجتناب شود. اجرای این مرحله به افزایش یکنواختی جریان حین افشانه سازی شما کمک می کند و تضمین می کند که وسایل تفنگی شما از یک مخلوط غلتان پودر تغذیه شود. درغیراینصورت – و بالاخص در مورد رنگهای متالیک غیرپیوندی – ممکن است توده هایی از رنگدانه و پوسته های متالیک را در کار خود شاهد باشید. این امر باعث یک روکش غیریکنواخت می شود و محصول نهایی جذابی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.