مقالات

مزایا و معایب استفاده از رنگ پودری

مزایا و معایب استفاده از رنگ پودری

رنگ پودری یک روش تکمیل خشک است که شامل اعمال یک ماده پودری ترموپلاستیک با جریان آزاد بر روی سطح، ذوب آن و سپس اجازه دادن به خشک شدن و جامد شدن به یک پوشش محافظ است. در این مقاله می خواهیم به مزایا و معایب استفاده از رنگ پودری بپردازیم.

معمولاً، یک رسوب اسپری الکترواستاتیک (ESD) پودر را به یک بستر فلزی متصل به برق اعمال می کند. پس از استفاده از رنگ پودری روی تمام سطح مورد، حرارت آن را در فر حفظ می کند تا زمانی که پودر محو شود و با هم پخش شود.

رنگ های پودری نیز ممکن است با فرو بردن اجسام گرم شده در بستر سیال از مواد پودری اعمال شوند. هنگامی که پودر با سطح داغ قطعه تماس پیدا می کند، ذوب شده و مخلوط می شود. در هر دو سناریو، پودر پخته شده با خشک شدن و سرد شدن مورد، سطح صاف و سختی را فراهم می کند.

مزایای رنگ پودری
رنگ پودری مزایا و مزایای مختلفی نسبت به فرآیندهای پوشش مایع سنتی دارد. این چند نمونه است:

بادوام تر
رنگ پودری سطحی با دوام، محکم و سخت ایجاد می کند که محافظ و زیبا است. پوشش‌های پودری از یک جزء یا محصول در برابر سایش مانند خوردگی، تراشه و ساییدگی محافظت می‌کنند، زیرا نسبت به اکثر پوشش‌های مایع با ضخامت معادل، در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم‌تر هستند. آنها همچنین ممکن است به عنوان عایق الکتریکی عمل کنند و در برابر صدها ساعت تماس اسپری نمک مقاومت کنند.

دوستدار محیط زیست
با نگرش های امروزی جامعه نسبت به آگاهی زیست محیطی، مدیریت آلودگی در حال تبدیل شدن به یک چالش رو به رشد در همه زمینه ها است. برای مثال، تولیدکنندگان باید مجوز دریافت کنند و قوانین زیست محیطی سختگیرانه را در مورد مقدار حلال و ترکیبات آلی فرار (VOCs) که در اتمسفر تخلیه می‌شوند، رعایت کنند یا جریمه‌ها و جریمه‌ها را به خطر بیندازند.

رنگ های پودری ضمن رعایت این استانداردها و محدودیت ها، مقدار تجهیزات کنترل آلودگی هوا را کاهش می دهد. برخلاف پوشش های مایع، پوشش های پودری برای حفظ سوسپانسیون پوشش نیازی به حلال ندارند. حلال ها شامل VOC ها هستند که به محیط زیست آسیب می رسانند.

کارآمد
در مقایسه با پوشش‌های مایع سنتی، پوشش‌های پودری دارای ضخامت قابل توجهی بدون اجرا، فرورفتن یا افتادگی هستند. علاوه بر این، پوشش‌های مایع فقط کسری از مواد جامد را شامل می‌شوند، در حالی که پوشش‌های پودری پوششی با ضخامت معین با پاس‌های پودری کمتری نسبت به پوشش مایع ایجاد می‌کنند.

این کارآیی زمان چرخش یک محصول تکمیل شده، مقدار مواد پوشش مورد نیاز، و هزینه های انرژی برای پخت و خشک شدن بین لایه ها را کاهش می دهد.

معایب
در حالی که پوشش پودری دارای مزایای بی شماری نسبت به پوشش مایع است، معایب متعددی نیز دارد. این چند نمونه است:

تغییر رنگ زمان می برد
تغییر رنگ در طول فرآیند پوشش پودری بر زمان سرب و فرآیند تأثیر می گذارد. از آنجایی که روش معمول جمع آوری بیش از حد اسپری و استفاده از آن برای کاربردهای پوشش پودری در آینده است، فضای غرفه اسپری باید بین تغییر رنگ کاملاً خالی و تمیز شود. در غیر این صورت، آلودگی متقاطع بین مواد مختلف پودر ممکن است، که ممکن است بر رنگ و کیفیت نهایی محصول تأثیر بگذارد.

مشکلات پوشش نازک
روش پوشش پودری برای تولید پوشش های ضخیم صاف و یکنواخت ایده آل است، بنابراین انجام همین کار با پوشش های نازک بسیار سخت است. پوشش های ضخیم تر ممکن است به راحتی عیوب سطح را پنهان کنند، در حالی که پوشش های نازک تر بافت پوست پرتقال بیشتری را نشان می دهند.

ساحل بزرگتر
رنگ پودری ممکن است به دلیل دوام، دوره‌های ساخت و پخت سریع‌تر، اثرات زیست‌محیطی کمتر و نرخ استفاده بالاتر از مواد، منطقی مالی طولانی‌مدت داشته باشد. با این حال، هزینه اولیه رنگ پودری و سرمایه گذاری در تجهیزات رنگ پودری ممکن است بیشتر از پوشش مایع باشد.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING POWDER COATING

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.